Przygotowując wspaniałe przemówienie publiczne, możesz skorzystać ze struktury problem-rozwiązanie, która sprawdzi się w wielu sytuacjach.
Jeden z czołowych teoretyków i trenerów komunikacji w USA, dr Nick Morgan twierdzi, że wspaniałe przemówienie w niezapomniany sposób łączy okazję, publiczność i mówcę. I wszystkie trzy elementy tej retorycznej układanki są ważne.
Zacznijmy więc od uwzględnienia potrzeb publiczności. Pamiętaj, świetna mowa jest tylko częściowo o Tobie. Musi być także o publiczności i „historycznym momencie” w jakim zabierasz głos.
PUBLICZNOŚĆ
Na początek, zadaj sobie pytanie, kto siedzi na sali? Kto cię słucha? Czego chce? Na co liczy? Dlaczego właśnie ciebie zaproszono i dlaczego zajmujesz ludziom czas? Jaki aspekt przesłania, które wygłosisz jest dla słuchaczy istotny?
OKAZJA
Teraz zastanów się nad okazją. Dlaczego ten moment jest ważny, niezwykły. Co dzieje się w tej chwili, że zostanie w umysłach wszystkich słuchających? Co musi usłyszeć publiczność aby tak się stało?
UWAGA
Dostaniesz od publiczności tyle, ile dasz jej w pierwszych trzech minutach swojej opowieści.
dr Nick Morgan, Public Words
Musisz w sposób szybki i energetyczny przekazać powody i korzyści twojej przemowy, tak aby przyciągnąć uwagę publiczności i utrzymać ją na tyle długo, aby starczyło jej na całe wystąpienie. Pamiętaj uwaga jest dziś jest towarem deficytowym.
Ok, masz już początek. A jak utrzymywać uwagę publiczności przez około 15 minut? Zadaj sobie jedno proste pytanie: Jaki problem ma publiczność i jak to co powiem może jej pomóc?
PROBLEM
Powiedzmy, że jesteś światowej klasy ekspertem w dziedzinie gołębi. Wszystko czego potrzebujesz to problem. I sposób jak powiązać gołębie z publicznością? Może to być na przykład zanieczyszczone powietrze w miastach. Zarówno ludzie i gołębie kochają metropolie. I chcą żyć w zdrowym środowisku. Ale nie mogą.
Następnie pojawia się rozwiązanie problemu, o którym właśnie powiedziałeś.
ROZWIĄZANIE
Dla wielu mówców to jest najprzyjemniejszy moment. To właśnie tu można wykazać się wiedzą specjalistyczną. Publiczność będzie zachwycona ponieważ bardzo chce rozwiązania opisanego problemu. A ponieważ problem został dopasowany do odbiorców i wiedzy specjalistycznej, jesteś właściwą osobą, aby dać publiczności to, czego chce.
#PAMIĘTAJ
Pamiętaj, żeby poświeć mniej więcej tyle samo minut (około 15) na przedstawienie rozwiązania co na opisanie problemu. A czas na przeznaczony na problem nie może być zbyt krótki. Musisz wprowadzić publiczność w taki emocjonalny stan aby domagała się rozwiązania.
Problem – rozwiązanie. Jest to starożytna formuła przekonywania kogoś do czegoś. Grecy wynaleźli ją ponad 2000 lat temu. Dobrze im się sprawdziła. To doskonałe rozwiązanie także dzisiaj.
Kiedy już jesteś bardzo blisko mety najlepszym sposobem na zakończenie jest danie słuchaczom czegoś do zrobienia.
ZAKOŃCZENIE
Jak powinno wyglądać zakończenie? Poproś publiczność, aby coś zrobiła. To może być coś niewielkiego. Na przykład, jeśli ratujesz środowisko, poproś o zobowiązanie do zmiany – od jutra – jednego nawyku, który pozytywnie wpłynie na jakość powietrza.
Znajdź coś istotnego i ściśle związanego z Twoim przesłaniem. Chodzi o to, w co ludzie wierzą. Więc jeśli nakłonisz ich do działania, wzmocni to ich wiarę w przesłanie.
Wystąpienie można zamknąć także przypominając publiczności, w poruszający i mocny sposób, główny temat rozmowy. Wielkie zamknięcia są inspirujące i aspiracyjne. Przypomnij, z jakiego powodu są tu wszyscy i wskaż drogę do wielkości.
#UWAŻAJ
Uważaj, żeby nie przeciągnąć zakończenia. Postaraj się aby koniec był krótki (poniżej 3 minut, im bliżej 1 minuty tym lepiej) i inspirujący, a potem nie zapomnij powiedzieć „dziękuję”. To jest powszechnie rozumiany sygnał, że wszystko zostało powiedziane, a publiczność powinna zacząć Cię oklaskiwać. Jeśli wszystko poszło dobrze, poczujesz ogromną satysfakcję i przyjemność.
Słuchacze zazwyczaj najlepiej zapamiętują ostatnią rzecz, którą słyszą, więc porządnie dopracuj zakończenie.
Powodzenia!