Design Sprint to ustrukturyzowany proces rozwiązywania problemów i eksperymentowania z nowymi produktami stworzony w Google Venture. Na bieżąco wykorzystują go mi.n. Google, Lego, Salesforce, Facebook, Accenture, Intel, Bose, Medium, Mercedes-Benz, HBO, Starbucks, Salesforce, Lufthansa, KLM, ONZ czy Uber.
Na czym polega Eksperyment
Facylitator Design Sprint, na 4 dni „zamyka się w jednym pomieszczeniu” z kilkuosobowym zespołem odpowiadającym za produkt. Wyłączają telefony, czyszczą kalendarze i jedynym ich celem jest zdiagnozowanie kluczowego problemu projektu, zbudowanie prototypowego rozwiązania i przetestowanie go z realnymi użytkownikami.
Zespół DS LAB
Zespół, który bierze udział w Sprincie składa się ze specjalistów różnych działów i nie powinien liczyć więcej niż 7 osób. W jego skład wchodzą:
- Decydujący – to ten, który wykłada pieniądze na nowy produkt czyli prezes, dyrektor czy manager.
- 3-5 osób z różnych działów i dyscyplin (np. finanse, marketing, design, programowanie, produkcja, obsługa klienta, itp.), które już biorą lub będą brały udział w budowaniu i wdrażaniu produktu w życie.
- Facylitator – moderator spotkania, najlepiej spoza organizacji aby „nie czuł się skrępowany” obecnością szefa i mógł wykazywać się asertywnością.
4 dni Sprintu
Design Sprint LAB to proces 4 dniowy. Każdy dzień poświęcony jest ważnej części, która musi zostać ukończona, aby przejść do następnej. 4 dni to bardzo krótki okres, więc ważne jest aby każdy z uczestników wykazał się maksymalnym zaangażowaniem!
Dzień 1
Uczestnicy wymieniają się wiedzą i określają: co jest najważniejszym celem Sprintu, największym problem projektu oraz jakie mogą być rozwiązania. Wspólnie tworzą mapę Sprintu oraz indywidualnie szkicują rozwiązania. Nad wszystkim czuwa Facylitator, który pilnuje zegara i motywuje zespół do intensywnej pracy.
Dzień 2
Dzień drugi to czas decyzji i przygotowań do budowy prototypu. Każdy z uczestników DS prezentuje swoje szkice. Facylitator pilnuje aby wszyscy – nawet najbardziej skryci introwertycy lub pracownicy niższych szczebli – mieli szanse pokazać swoje pomysły. Głosowania wskazują, które z rozwiązań są warte uwagi oraz które zostaną przetestowane z użytkownikami. To także czas na tworzenie ścieżki użytkownika/klienta i szkicowanie storyboardu będącego podstawą prototypu.
Dzień 3
W dzień czwarty projektanci oraz inżynierowie – pod nadzorem zespołu DS i na podstawie storyboardu – budują prototyp rozwiązania. To nie musi być nawet MVP. W przypadku produktów cyfrowych wystarczą take narzędzia jak Invision, Adobe XD, Photoshop czy Power Point. Ważne aby potencjalny klienci, którzy wezmą udział w testach mogli przejść całą ścieżkę użytkownika.
Dzień 4
To dzień kiedy oddajemy prototyp w ręce użytkowników. Odpowiednio wcześniej umawiamy 3-5 klientów na spotkania. I prosimy ich o opinie na temat tego co zbudowaliśmy. Przeprowadzamy wywiady, notujemy sugestie i obserwujemy jak używają naszego produktu.
Po zakończeniu testów mamy wystarczająco dużo materiałów i danych aby zacząć przygotowywać podsumowanie w postaci raportu DS LAB.
Co daje SprinT LAB
Już po kilku dniach dostajesz mnóstwo danych i wartości, na które w zwykłych warunkach czeka się miesiącami. Zanim firma podejmie jakiekolwiek kosztowne zobowiązania może bardzo szybko przenieść się w przyszłość, by zobaczyć produkt i reakcje klientów. To nauka na błędach ale bez ponoszenia kosztów popełniania ich w rzeczywistości i na dużo większą skalę. Po Sprincie łatwiej jest podejmować decyzje czy kontynuować projekt czy go przerwać.
Oprócz raportu z podsumowaniem DS LAB dostajesz coś co trudno opisać i ubrać w słowa lub tabelki. Dowiadujesz się :
- co tak naprawdę myśli Twój zespół (od dewelopera po dyrektora finansowego) o projekcie i jak do niego podchodzi,
- masz szanse usłyszeć cenne uwagi i pomysły od ludzi, którzy na co dzień nie mają szans się przebić,
- widzisz poziom zaangażowania i nieodkryte talenty,
- masz szanse zbudować wyjątkowe relacje ze swoim zespołem.
Kiedy Sprint LAB jest przydatny
Sprinty projektowe doskonale sprawdzają się przy ocenie opłacalności nowych biznesów, budowie nowatorskich aplikacji, polepszaniu usług online, zdefiniowaniu strategii marketingowej lub komunikacyjnej.
Design Sprint to genialny proces, który pomaga zmniejszyć ryzyko przy budowaniu nowych, lepszych produktów i robić to zdecydowanie szybciej!